Till Lisa!

Hej på dej!
Kul att du hittat in på min blogg. Mitt svar till dig blir nog lite för långt för att kunna svara som kommentar så gör ett helt inlägg tillägnad dig istället =)

Jag började äta Cerazette och fick väldigt stora problem med min mens. hade blödningar nästan hela tiden och efter ett halvår gav jag upp och bytte till p-spruta. När jag fick min diagnos sa dom till mig att sluta med sprutorna eftersom dom kan ha orsakat sjukdomen. Vet inte om det stämmer och tror då mer det beror på Cerazette.

För mig sved det inte när jag skulle kissa, och vet inte heller hur vanligt det är vid vestibuliten. Däremot sved det efter sex. Väldigt mycket. Nästan så det brändes när det sved. Det blev värre och värre och började bränna medan vi hade sex och efter ett år från de första symptomen kunde jag inte ens bli kåt utan att få ont. Sitta ner, cykla, ha jeans, alla vardagssaker blev väldigt jobbiga.

När du besöker läkaren så var väldigt tydlig när ni pratar, innan undersökningen, och berätta så nogrannt som möjligt om hur, vart och när du får ont, sveda mm. Jag slapp urinprov och allt sånt tack vare bra bemötande från ungdomsmottagningen och att jag var rätt på sak och sa att det är vestibulit jag hade. Dom trodde inte på mig först men sedan när jag började berätta så blev det rätt tydligt. Själva undersökningen avbröt dom eftersom jag grät så mycket av smärta. Nu i efterhand skulle jag nog ha gjort ett urinprov iaf bara för säkerhets skull, man vet ju aldrig vad dom hittar. Det kan vara svamp, urinvägsinfektion m som ställer till det ibland.

Undersökningen består av en lång tops dom rör vid vissa punkter med ett väldigt lätt tryck. Gör det ont så säg aj, skrik om du vill men håll inte tyst och pina dig igenom. Bättre dom får veta att det gör ont så du lättare kan få en diagnos.

Nu vill jag inte skrämma dig om du skulle få diagnosen vestibulit för jag fick en svår vestibulit medan en del bara känner av sjukdomen vid sex.  Om du själv är säker på att du har vestibulit men får en annan diagnos så ge dig inte utan försök igen. Nästa läkare kanske vet mer.

Om det kan bli värre... jo tyvärr så kan det men samtidigt så kan det bli bättre också. Jag hade sex trots att det gjorde ont och det ska man inte ha. Det kan förstöra slemhinnor och nerver ännu mer så ge dom tid till att läkas. Tre månader utan sex fick jag som en del av min behandling.  Medan du låter bli sex så smörj in med  en salva som du själv tror kan hjälpa. Locobase tycker jag funkar bra, men även provat jordnötsolja (vissa använder barnolja) och sen när det gör jävligt ont kan man bedöva med emla eller xylo nånting. (tyvärr för lat för att leta upp tuben i badrumsskåpet) Använd bomullstrosor, låt bli tajta jeans och kläder som du själv känner att du blir irriterad av.  (de här tipsen kan användes så fort man bara känner sig lite irriiterad och i obalans)

Sen kan man prova akupunktur (inte testat det här själv), botox om den där jäkla studien kan bli offentlig nångång så man vet hur bra den är. Tänker själv satsa på botox. Men bland det viktigaste enligt mig är endå att du har någon att kunna prata med och ha som stöd. vestibulit är en fysisk sjukdom som gör ont psyiskt också. Mer än vad vissa kan föreställa sig.

Hoppas det kommer att gå bra hos gynekologen och att det här inlägget var till nån hjälp. Fråga om du vill veta nåt mer!

Kommentarer
Postat av: Lisa

Hej igen!

Tack så mycket för ditt svar!



Jag antar att jag har vestibulit och vill inte förvärra den. Tycker redan att det är jobbigt. Jag har låtit bli sex nu i två månader och smörjer in med vaselin (läste om det någonstans) men märker ingen riktig skillnad, och även slutat med p-piller. Finns det olika behandlingar och hur lång tid tar de? Har du gjort flera behandlingar eller hur har du gått till väga? Haha, har så många frågor.. En till! Hur mycket kostar det att göra botoxbehandling?



Jag har tur som har min underbara pojkvän som stödjer mig, utan honom skulle jag nog inte klara det här, för som du säger så känns det väldigt mycket psykiskt, dock att jag inte fått diagnosen, men har redan ställt in mig på det.



Din blogg är verkligen jättebra och hjälper på många sätt! Att se att du har gått framåt ger en massa hopp! Tack så mycket!



2009-03-17 @ 08:14:21
Postat av: Anonym

Hej!

först vill jag tacka för en bra och inspirerande blogg!

Men jag har en liten fråga, har du använt ovesterin någon gång? Jag tror att jag vill testa den, och har läst ganska mkt om den i forumet och så men de skulle ändå vara kul och se vad du kanske tycker om den? om de har fungerat bra och så utan biverkningar?

2009-05-04 @ 17:58:57
URL: http://minvestibulit.blogg.se/
Postat av: H

vestibuliten.blogg.se

2009-10-18 @ 22:13:26
Postat av: Malin

Hej! Vilken bra blogg! Men det var länge sedan senaste inlägget postades så jag är ju nyfiken på att höra hur du mår nu? Har själv vestibulit.

2010-01-01 @ 13:41:45
Postat av: Vimsig

Intressant blogg! Jag är nyfiken på hur du mår nu? Hur är vestibuliten? Är du tillsammans med mr. T?

2011-11-26 @ 11:25:25
Postat av: Tove

Jag åt också cerazette i 6 månader och fick vestibulit, först förstod jag inte att det berodde på pillrena för det stod inget om det i bipacksedeln på bieffekter och jag hade bara andra positiva effekter som att min pms försvann osv. men jag pratade av en slump med en kompis som också hade fått vestibulit efter 6 månader när hon ätit cerazette och berättade också att hon kände en till person som fått det. Det fick mig att känna mig otroligt lurad eftersom gynekologerna hela tiden säger att minipiller är helt ofarliga, vestibulit är ju en jätteallvarlig åkomma som kan förstöra livet för människor. När jag sa att jag fått vestibulit av dem så reagerade inte gynekologen mer än att säga "ja du kanske ska prova något annat preventivmedel". Nu använder jag bara kondomer och tänker inte fortsätta experimentera med min kropp och min hälsa. Jag tror faktiskt att p-piller kan vara en stor orsak till att vestibulit verkar öka bland unga tjejer. Det finns ingen snabb behandling, det tog många månader för mig att bli av med det och det är jag väldigt glad över för vissa kan ju inte bli av med det hur mkt de än försöker. Jag slutade direkt med pillrena när jag började känna obehag och sveda så det hann inte gå så långt men jag fick använda bekväma kläder och trosor av bomull hela tiden, mkt glidmedel och koncentrera mig på att slappna av och ta det lugnt när jag hade sex, det blev väldigt viktigt att inte ha bråttom och verkligen bli tillräckligt upphetsad och avslappnad, det var bra att min pojkvän förstod hur allvarligt och viktigt det var. Det tog många månader med att aktivt motverka det innan det gick över.

2012-03-05 @ 14:35:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0