Att vara eller icka vara modig...

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article2693411.ab

Så modigt gjort att gå ut med namn och bild i en rikstäckande tidning som många läser. Hade jag själv inte haft vestibulit så skulle jag inte förstå hur svårt det är att prata om sjukdomen. Det känns verkligen tabu då det är svårt att få andra att förstå hur ont det verkligen gör och hur ofta.

Jag skulle vilja vara lika modigt som Helen är i artikeln och berätta om sjukdomen, för jag vill att andra ska veta. Jag vill att tjejer ska ta bättre hand om sig, inte stressa när det gäller sex och lyssna bättre på sig egen kropp. Dom som har haft oturen att få vestibulit ska få veta att det gör att göra något åt sjukdomen, även om det krångligt och man måste våga testa olika behandlingar. Dom ska veta att det finns ett forum och kunniga läkare.

Men att gå ut med namn och bild skulle jag noga aldrig våga.. däremot om jag fick vara anonym. Då spelar det ingen roll hur stor eller liten tidning det är.

Fast jag gjorde en sak häromdagen som jag tyckte var modigt.. iaf för att vara mig. Har för ett tag sedan börjat sommarjobba  och där jobbar det 4 kvinnor i olika åldrar. När det bara var jag och en av dom som arbetade började vi prata om att skaffa barn. Då sa jag att det är lite jobbigt när vänner och andra runt omkring får barn och inte jag, jag kan inte ens börja fundera på att få barn då jag inte ens kan ha sex. Jag berättade att jag hade vestibulit men sa inte så mycket om själva sjukdomen mer än att det bränner och gör ont, och att jag även fått vaganism pga av vestibuliten.

Så modigt eller inte, för mig var det lilla ett stort steg.

xoxo

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0